Aldenhof 024 344 17 56
Weezenhof 024 343 05 05

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een aandoening:

• waarbij de klachten slechts voor een deel verklaard kunnen worden,
  • die bij patiënten al veel langer bestaat op het moment dat zij daar hulp voor zoeken,
  • die meestal niet vanzelf overgaat en gepaard gaat met pijn in het hele lichaam.

Bij medisch onderzoek wordt geen beschadiging van weefsels in het lichaam gevonden. De diagnose wordt gesteld op grond van het verhaal van de patiënt en de bevindingen bij het lichamelijk onderzoek. In zekere zin is de klacht de ziekte.
Mensen met fibromyalgie hebben naast pijn in het hele lichaam ook andere klachten. Juist het vóórkomen van andere lichamelijke klachten naast de pijn is kenmerkend voor fibromyalgie. Veel voorkomende klachten zijn:

• vermoeidheid
  • een niet verkwikkende slaap
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • concentratie- en inprentingstoornissen
  • vergeetachtigheid (zogenaamde hoofd vol watten)
  • stemmingswisselingen
  • tintelend gevoel
  • onhandigheid
  • overgevoeligheid voor kou
  • een prikkelbare darm

Daarnaast kunnen er nog meer lichamelijke klachten aanwezig zijn.

Behandeling

Vaak blijven patiënten ondanks alle genomen maatregelen klachten houden. Daarom kan de behandeling nooit alleen bestaan uit pijnstilling. Een goede behandeling is gericht op:

• het onderhouden van de mobiliteit,
  • het leren vermijden van overbelasting,
  • het stapsgewijs verbeteren van de conditie en het activiteitenniveau en
  • het aanleren van vaardigheden om problemen op te lossen.

Op deze manier krijgt de patiënt zelf weer meer controle over zijn eigen leven en kan zelf werken aan het herstel van zijn functioneren en de levenskwaliteit.
Fysiotherapie: ontspanning en oefentherapie
Het accent van deze behandelingen ligt op het leren omgaan met de klachten, balans tussen inspanning en ontspanning, communiceren met de omgeving, opbouw van activiteiten, maken van een toekomstplan.
Voor mensen met fibromyalgie is het belangrijk dat zij zich leren ontspannen en dat zij leren voelen waar hun beperkingen / grenzen liggen. Bij de psychosomatische fysiotherapeut en de fysiotherapie op haptonomische begeleiding wordt hier aandacht aanbesteed.
Daarnaast wordt er gestart met een oefenprogramma waarbij gewerkt wordt aan het verbeteren van de lichamelijke conditie en om de energie efficiënter te gebruiken.

Graded activity

Graded Activity is een speciaal programma voor mensen met chronische pijnklachten. In dit programma staat niet de klacht centraal maar het activeren van de cliënt centraal.
Er wordt stapsgewijs duidelijk gemaakt dat bewegen niet slecht is maar juist goed is om het algemeen functioneren te verbeteren. Met deze methodiek beïnvloed je de klachten positief door een gestructureerde opbouw van activiteit (en).
Fysiotherapie Dukenburg is aangesloten bij het Fibrozorgnetwerk

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met een van onderstaande therapeuten:

• Lidwine Steentjes
  • Sanne Groters

Artrose gezond en artrotisch gewricht...

Artrose is een veelvoorkomende aandoening van de gewrichten. Artrose komt vaak voor in het knie- of heupgewricht, maar kan ook in bijna elk ander gewricht voorkomen. De term ‘slijtage’ wordt ook wel eens gebruikt, maar is niet helemaal juist.

De kwaliteit van het kraakbeen gaat langzaam achteruit. Kraakbeen is het laagje dat onze botten in een gewricht bekleedt. Hierdoor zijn de botoppervlakken glad en kan het gewricht soepel bewegen. Bij artrose wordt de kraakbeenbekleding dunner en ruw. Maar er is meer aan de hand. Het bot rondom het gewricht verandert, het wordt breder en er kunnen knobbels ontstaan. Tot slot kan het weefsel rondom het gewricht (het gewrichtskapsel) ontstoken raken.
Sommige mensen hebben last van één gewricht. Maar er zijn ook mensen die artrose hebben in meerdere gewrichten tegelijk. Dit wordt poly-artrose of gegeneraliseerde artrose genoemd.

Fysiotherapie

De fysiotherapeut of oefentherapeut kan u begeleiden bij het bewegen. Beweging houdt uw gewrichten soepel. U traint de spieren die het gewricht stevigheid geven. Een goede spierkracht helpt overbelasting van gewrichten voorkomen.
Fysiotherapie Dukenburg is aangesloten bij het ArtroseZorgnet.
ArtroseZorgnet is een netwerksite voor mensen met artrose en zorgverleners die deskundig zijn in de zorg voor artrose. ArtroseZorgnet wil er aan bijdragen dat er goede en passende zorg beschikbaar is voor mensen met artrose.

• Sanne Groters
LOCATIE ALDENHOF